Algemene voorwaarden
Artikel 1 Definities en Algemeen
1.1 In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Klant gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
Klant: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een aankoop doet in de showroom of op de website en of de rechtspersoon, niet zijnde een natuurlijk persoon, die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een aankoop doet in de showroom op de website;
Dag: kalenderdag;
gegevensdrager: elk middel dat de Klant of Showmagazijn in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een duurzame manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de Klant om binnen de bedenktijd af te zien van de Overeenkomst op afstand;
Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die Showmagazijn ter beschikking stelt die een Klant kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht;
Showmagazijn: het bedrijf en alle gelieerde ondernemingen van de Coöperatie Showmagazijn Nederland UA, gevestigd te (7602 PW) Almelo, aan het adres Parmentierweg 14-2.
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door Showmagazijn georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van Showmagazijn.
Artikel 2 Algemene Voorwaarden en wijziging
2.1
Showmagazijn behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te wijzigen.
Op de website van Showmagazijn of haar gelieerde ondernemingen bevindt zich altijd de actuele versie van de Algemene Voorwaarden.
Artikel 3 Toepasselijkheid
3.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Showmagazijn in de showroom en op elke tot stand gekomen Overeenkomst op afstand en bestellingen tussen Showmagazijn en klant.
3.2
Voordat een Overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de Klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij Showmagazijn op de website zijn in te zien en deze door de zij op verzoek van de Klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3.3
Indien de Overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de Klant ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de Klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de Klant langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
Artikel 4 Algemeen
4.1
Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
4.2
Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
4.3
Naast deze algemene voorwaarden kunnen – uitsluitend indien dit expliciet is aangegeven – aanvullende voorwaarden zoals speciale actievoorwaarden van toepassing zijn op bepaalde producten al dan niet in een specifiek aangegeven periode. Mochten er tussen de aanvullende voorwaarden en deze algemene voorwaarden verschillen bestaan dan gelden, in beginsel, die bepalingen uit de aanvullende voorwaarden boven deze algemene voorwaarden, tenzij anders is bepaald.
Artikel 5 Het aanbod
5.1
Het aanbod is vrijblijvend. Showmagazijn is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
5.2
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de Klant mogelijk te maken. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Showmagazijn niet.
5.2
Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
5.3
Afbeeldingen bij producten zijn zoveel mogelijk een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Showmagazijn kan echter niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
Artikel 6 De overeenkomst
6.1
De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Klant van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
6.2
Indien de Klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Showmagazijn onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Showmagazijn is bevestigd, kan de Klant de overeenkomst ontbinden.
6.3
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Showmagazijn passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de Klant elektronisch kan betalen, zal Showmagazijn daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
6.4
Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
6.5
Een Overeenkomst in de showroom komt tot stand wanneer de Klant een handtekening
heeft gezet onder de factuur en/of orderbevestiging, waarmee wordt bevestigd dat de
Algemene Voorwaarden ter inzage beschikbaar zijn gesteld en waarmee de inhoud van de
Algemene Voorwaarden wordt geaccepteerd. Voor een Overeenkomst in de showroom gelden niet dezelfde regels met betrekking tot herroepingsrecht, annuleringen en retourneringen. Meer informatie over herroepingsrecht, annuleringen en retourneringen is te vinden in Artikel 7, 8 en 9 van dit document.
6.6
Wanneer op verzoek van de Klant door Showmagazijn een offerte is verstrekt, komt de
Overeenkomst tot stand zodra de Klant per e-mail een orderbevestiging heeft ontvangen
en deze orderbevestiging voor akkoord per e-mail aan Showmagazijn heeft bevestigd.
6.7
Bij bestellingen en/of offertes voor een totaalbedrag van meer dan €7.500,- komt in geen
geval een Overeenkomst op afstand tot stand, ook niet wanneer Showmagazijn bij vergissing
een orderbevestiging heeft verzonden. In dat geval zal aan de Klant een voor akkoord te
ondertekenen order worden verzonden. Pas na ontvangst door Showmagazijn van de door de
Klant getekende order komt de Overeenkomst tot stand.
6.8
De inhoud van dit artikel is ook van toepassing op bestellingen en/of offertes die
betrekking hebben op speciaal voor de Klant te bestellen en/of op maat te maken
producten.
Artikel 7 Herroepingsrecht Consument
7.1
Bij de aankoop van producten heeft de Consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de Consument of een vooraf door de Consument aangewezen en aan Showmagazijn bekendgemaakte vertegenwoordiger.
7.2
Tijdens de bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan Showmagazijn retourneren, conform de door Showmagazijn verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
7.3
Wanneer de Consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan Showmagazijn. Het kenbaar maken dient de Consument te doen middels het modelformulier. Nadat de Consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de Consument het product binnen 14 dagen retour te sturen. De Consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
7.4
Indien de Consument na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht respectievelijk het product niet aan Showmagazijn heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Artikel 8 Kosten in geval van herroeping
8.1
Indien de Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
8.2
Indien de Consument een bedrag betaald heeft, zal Showmagazijn dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terugontvangen is door Showmagazijn of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door de Consument is gebruikt tenzij de Consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
8.3
Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de Consument zelf is de Consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
Artikel 9 Uitsluiting herroepingsrecht
9.1
Showmagazijn kan het herroepingsrecht van de Consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3 van dit artikel.
9.2
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
– die door Showmagazijn tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument;
– die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
– die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
9.3
waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop Showmagazijn geen invloed heeft.
Artikel 10 De prijs
10.1
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
10.2
In afwijking van het vorige lid kan Showmagazijn producten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Showmagazijn geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
10.3
De in het aanbod van producten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
10.4
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten, daaronder begrepen ook kennelijke tekst- en/of typfouten op de website. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is Showmagazijn niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 11 Conformiteit en garantie
11.1
Showmagazijn staat ervoor in dat de producten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
11.2
Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 2 weken na levering aan Showmagazijn schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
11.3
De eventuele garantietermijn van Showmagazijn komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. Showmagazijn is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de Klant, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
11.4
De eventuele garantie geldt niet indien:
– De Klant de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
– De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van Showmagazijn en/of op de verpakking behandeld zijn;
– De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 12 Levering
12.1
Als plaats van levering geldt het adres dat de Klant aan Showmagazijn kenbaar heeft gemaakt.
12.2
Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal Showmagazijn geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij Klant akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Klant hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De Klant heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De Klant heeft geen recht op een schadevergoeding.
12.3
Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de Klant geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de Klant geen enkel recht op schadevergoeding.
12.4
In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal Showmagazijn het bedrag dat de Klant betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
12.5
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal Showmagazijn zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van Showmagazijn.
12.6
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij Showmagazijn tot het moment van bezorging aan de Klant of een vooraf aangewezen en aan Showmagazijn bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 13 Betaling en aanbetaling
13.1
Betaling van bestellingen via de webwinkel geschiedt met behulp van het betalingssysteem iDEAL, VISA, Mastercard of overschrijving.
13.2
De Klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Showmagazijn te melden.
13.3
In geval van wanbetaling van de Klant heeft Showmagazijn behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
13.4
Door direct online te betalen via iDEAL. In dat geval zal het product binnen 48 uur (werkdag) aan de Klant worden verzonden als de betaling vóór 12:00 uur is verricht. Is de betaling na 12.00 uur verricht dan zal het product 48 uur na de eerstvolgende werkdag aan de Klant worden verzonden.
13.5
Orders die geplaatst worden in de winkel dienen bij aflevering te worden voldaan, tenzij andere afspraken worden gemaakt.
13.6
Indien tevens sprake is van montagewerkzaamheden bij de order dient vooraf het materiaal bij aflevering betaald te worden en na afronding van de montage de restfactuur te worden voldaan.
Artikel 14 Overmacht
14.1
Onverminderd de overige aan haar toekomende rechten, heeft Showmagazijn ingeval van overmacht het recht om, naar eigen keuze, de uitvoering van uw bestelling op te schorten, dan wel de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zulks door u dit schriftelijk mee te delen en zulks zonder dat Showmagazijn gehouden is tot enige schadevergoeding.
14.2
Onder overmacht wordt verstaan iedere tekortkoming welke niet aan Showmagazijn kan worden toegerekend, omdat zij niet te wijten is aan haar schuld en noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
Artikel 15 Eigendomsvoorbehoud en risico
15.1
Het eigendom van de geleverde producten gaat pas over, indien al hetgeen de Klant op grond van de overeenkomst verschuldigd is, volledig heeft voldaan. Het risico ter zake van het product gaat over op de Klant op het moment van bezorging aan de Klant.
Artikel 16 Montagewerkzaamheden
16.1
Indien Showmagazijn heeft aangenomen de door haar afgeleverde producten op de plaats van het werk te monteren en/of in bedrijf te stellen, gelden beide soorten van werkzaamheden als een afzonderlijke overeenkomst.
16.2
De Klant is aansprakelijk voor alle schade aan en verlies van de onder 1 bedoelde producten, alsmede van materialen, werktuigen en gereedschappen door Showmagazijn op het werk aangevoerd, behoudens grove schuld van Showmagazijns zijde.
16.3
Niet tot de montage / installatie behorend en derhalve voor rekening en risico van Showmagazijn zijn alle extra werkzaamheden en wel in het bijzonder elektriciens- en loodgieterswerkzaamheden, grond-, metsel-, fundatie-, timmer- en schilderwerk en andere werkzaamheden van bouwkundige aard. Hetzelfde geldt voor het maken en monteren van alle onderdelen en inrichtingen, welke niet uitdrukkelijk in de orderbevestiging van de opdrachtnemer zijn genoemd.
16.4
Onverminderd het hiervoor bepaalde zorgt de Klant in ieder geval en voor eigen rekening en risico dat:
– Het personeel van Showmagazijn, zodra dit op de plaats van de opstelling is aangekomen, zijn werkzaamheden kan aanvangen en blijven verrichten gedurende de normale werkuren en indien de Klant dit noodzakelijk acht, buiten de normale werkuren, mits hij dit tijdig aan Showmagazijn heeft medegedeeld.
– Geschikte behuizing en/of alle krachtens overheidsregelingen, de overeenkomst en het gebruik vereiste voorzieningen voor het personeel van Showmagazijn aanwezig zijn.
– De toegangswegen tot de plaats van opstelling geschikt zijn voor benodigd transport van hulpmaterialen.
– De nodige afsluitbare opslagplaatsen voor materiaal, gereedschap en andere zaken aanwezig zijn.
– De nodige en gebruikelijke hulpwerklieden, hulpwerktuigen, hulp- en bedrijfsmaterialen (brandstoffen, oliën en vetten, poets- en ander klein materiaal, gas, water, elektriciteit, stroom, perslucht, verwarming, verlichting, enz. daaronder begrepen) en de voor het bedrijf van de Klant normale meet- en testapparatuur tijdig en kosteloos op de juiste plaats ter beschikking van Showmagazijn te stellen.
– De aangewezen plaats van opstelling geschikt is voor opslag, montage, installatie, inbedrijfstelling.
– Alle noodzakelijke veiligheids- en voorzorgsmaatregelen zijn genomen en worden gehandhaafd, alsmede dat alle maatregelen zijn genomen en worden gehandhaafd teneinde in het kader van de montage of inbedrijfstelling aan de toepasselijke overheidsvoorschriften te voldoen.
– Bij aanvang van en tijdens de montage/ installatie de gezonden producten op de juiste plaats aanwezig te laten zijn.
16.5
Schade en kosten, die ontstaan doordat aan de in dit artikel gestelde voorwaarden niet of niet tijdig is voldaan, zijn voor rekening van de Klant.
Artikel 17 Reparatie
17.1
Indien opdrachtnemer heeft aangenomen om producten te repareren, geschiedt zulks naar beste weten en kunnen, doch overigens voor rekening en risico van de opdrachtgever.
17.2
De opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade aan en verlies van materialen, werktuigen en gereedschappen door opdrachtnemer op het werk aangevoerd, behoudens grove schuld aan zijde van opdrachtnemer.
17.3
Niet tot reparatie behorend zijn alle werkzaamheden genoemd in artikel 16.3.
17.4
Artikel 16 lid 4 en 5 zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 18 Keuring en overname
18.1
De Klant zal het product keuren binnen uiterlijk 7 dagen na de levering van de bestelde producten respectievelijk – indien montage/installatie is overeengekomen – binnen uiterlijk 7 dagen na de montage/installatie. Reclames ten aanzien van de compleetheid van de levering en/of transportschade dienen, zo spoedig mogelijk na ontdekking daarvan, doch uiterlijk binnen 7 dagen na levering, schriftelijk bij Showmagazijn te worden ingediend en ,indien van toepassing, op vervoersdocumenten te worden aangetekend dan wel op een anderszins onbetwistbaar document van constatering worden opgemaakt.
18.2
In geval van onbelangrijke tekortkomingen, met name die welke het voorziene gebruik van het product niet of nauwelijks beïnvloeden, zal het product ongeacht deze tekortkomingen worden geacht te zijn geaccepteerd. Showmagazijn zal zulke tekortkomingen alsnog zo spoedig mogelijk verhelpen.
18.3
Onverminderd de gehoudenheid van Showmagazijn tot nakoming van zijn garantieverplichtingen zal de acceptatie volgens de reeds vermelde punten elke vordering van de opdrachtgever te zake van een tekortkoming in de prestatie van de opdrachtnemer uitsluiten.
Artikel 19 Klachten
19.1
Bij klachten dient een Klant zich allereerst te wenden tot Showmagazijn.
19.2
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Showmagazijn, nadat de Klant de gebreken heeft geconstateerd of redelijkerwijs had kunnen constateren.
19.3
Bij Showmagazijn ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Showmagazijn binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
19.4
Indien een klacht gegrond wordt bevonden door Showmagazijn, zal Showmagazijn naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 20 Geschillen
20.1
Op overeenkomsten tussen Showmagazijn en de Klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de Klant woonachtig is in het buitenland.
20.2
Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Versie juli 2023